Katteinfluenza​

Katteinfluenza er en samlet betegnelse for infektion med et herpesvirus (40-45 % af tilfældene) eller calicivirus (40-45 af tilfældene). Det er således ikke et influenzavirus der er årsag til sygdommen, men 2 forskellige vira, som dog giver ret ens symptomer. Infektion med herpesvirusset, eller rhinotracheitis som det også kaldes, giver ofte sår på hornhinden og ved infektion med calicivirus ses ofte betændelse i mundhulen og sår på tunge og mundslimhinde. Fælles for dem begge er at man ofte ser feber,nysen, øjenbetændelse, gulligt flåd fra øjne og næse og eventuelt lungebetændelse. Katten vil som følge af det selvfølgelig virke meget træt og ofte ikke spise særligt meget. En alvorlig komplikation til infektionen er en bakteriel infektion i lunger og næsehuler. De fleste katte kan med behandling af disse komplikationer overstå virusinfektion, hvis de har et godt immunsystem og i øvrigt får god ernæring og f.eks. ormekur.

Smitten sker gennem direkte kontakt og gennem dråbeinfektion i luften og alle ikke-immune katte kan smittes, men infektionen er værst for 3-6 mdr. gamle katte.

Katte, der smittes med herpesvirus som killinger, skal man regne med ikke kommer af med virusset, da det, som er kendetegnet for herpesvirus, sidder i hvilende i celler og bryder ud ved resistensnedsættelse eller stress som fødsel, anden infektion eller andre belastninger. Derfor er det heller ikke tilrådeligt at lade en kat føde , hvis den allerede er konstateret inficeret, da killingerne vil blive smittede og svækkede, ja, måske dø tidligt. Katte vil altså i perioder udskille herpesvirus, hvis de er smittede, men det holdes godt nede med vaccination.

Katte, der er smittede med calicivirus, vil konstant udskille virus fra munden så længe, der er symptomer derfra, og vil hurtigt smitte killinger med den naturlige soignering, men vaccination inden drægtighed og af killinger fra 10-12 ugers alderen er en effektiv beskyttelse.

Vores åbningstider​:

Mandag til fredag: 8-17

Torsdag 8-18

Konsultation:

​Efter AFTALE

Udenfor åbningstider:

​Ring på tlf.: 86 62 96 66

Dyrlægen træffes bedst pr. telefon om morgenen mellem 8-9.

Om firmaet

Dyreklinikken Jegstrupvej blev oprettet på Jegstrupvej 45, 8800 Viborg af dyrlæge Erling Nedergaard og hans kone, klinikassistent Hanne Nedergaard i 1984.

KONTAKT Info

Åbningstider: